`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

Zakopane, Zakopane, czyli trochę mokre góry...

 

Długo trwały przygotowania do naszego kolejnego "górskiego" wypadu. Długie też było oczekiwanie, bo kto raz gór zasmakował...Wreszcie przyszedł dzień wyjazdu: wtorek, 23 maja...

 


Turyści wyruszyli skoro świt, bo droga przed nimi była długa i daleka. Już o godzinie  5.30 na szkolnym parkingu zaczęli gromadzić się odprowadzani przez rodziców uczniowie klas V, VI, oraz I i II gimnazjum. Przybyli też oczywiście opiekunowie: pp. Ewa Wideńska, Marzena Szymańska, Beata Reda, Bogdan Kania i pan dyr. Jan Polak. Kiedy juz wszyscy wygodnie zasiedli w autokarze, padła komenda: w drogę! :)

 

Pierwszym punktem wyjazdu było zwiedzanie miasta znanego z serialu "Ojciec Mateusz", czyli Sandomierza. Księdza - detektywa spotkać się nie udało, ale pan przewodnik godnie go zastąpił i oprowadził naszych turystów po najbardziej urokliwych miejscach w tym mieście. A potem pozostała już tylko droga do Jurgowa i...pierwsze spotkanie ze szczytami Tatr, które ukazały się w oddali...

 

 

 

 

 

 

Drugi dzień to...niestety dzień pochmurny i deszczowy. Trudno wędruje się po górskich szlakach w takich warunkach, bo i widać niewiele, i troszkę mokrawo w butach się robi... Sił jednak starczyło na wędrówkę po Dolinie Strążyskiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Troszkę zmoknięci i zmarznięci turyści poszukali rozgrzewki w dobrym do tego celu miejscu: odwiedzili termalne kąpielisko "Gorący Potok". A wieczorem zabawa na podwórku pensjonatu "U Kasi" w Jurgowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czwartek poprawy pogody nie przyniósł...Płaszcze, peleryny i kurtki ciągle były wyposażeniem pierwszej potrzeby. Wycieczkowicze wyruszyli na spacer ścieżką pod Reglami i wizyta w schronisku górskim na Polanie Kalatówki. Potem powrót do Kuźnic z krótkim przystankiem w Pustelni św. Brata Alberta, a wieczorem niespodzianka: wizyta w szkole w Bukowinie i dyskoteka, którą przygotowali i poprowadzili tamtejsi uczniowie. Było to możliwe dzięki życzliwości p. Doroty Bieniek, absolwentki naszej szkoły, która od wielu już lat mieszka na Podhalu.

 

 

 

 

 

 

 

 

W piątkowy poranek turyści wyruszyli już w drogę powrotną. Odwiedzili jeszcze jedno bardzo interesujące miejsce: Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni k. Kielc. Pogoda troszeczkę złagodniała, ale deszczyk przypominał o swoim istnieniu...Po zwiedzaniu i obiedzie pozostał już tylko jeden, ostatni etap: podróż do Seroczyna...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie mieli nasi turyści szczęścia do pogody...Tej jednak nigdy nie uda się do końca przewidzieć i zaplanować. Wszystkie pozostałe punkty programu, z lekkimi modyfikacjami, zostały zrealizowane w pełni, a uśmiechy na buziach były dowodem zadowolenia z wyjazdu :) Widać to i na zdjęciach, i na krótkim filmiku przygotowanym przez Anię Eleryk.

 

Wszystkim organizatorom gratulujemy realizacji przedsięwzięcia, a uczestnikom...zazdrościmy :)

 

 

 

 


Z przyrodą za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasłem uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miał zwrócić uwagę odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony środowiska najbliższej okolicy. Program był sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zł i Gminę Wodynie w kwocie 2000 zł. Większość działań była prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

Według założeń Programu zostały zrealizowane różnorodne przedsięwzięcia promujące ekologię i pogłębiające wiedzę ekologiczną. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opieką nauczycieli wykonali działania, których efektem są foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „Dzień Ziemi”. Odbyły się akcje: „Sprzątanie Świata” i „Dzień bez zakupów”, w których udział wzięli wszyscy uczniowie. Pozostałe działania realizowały już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowała biologiczny stan jakości wody rzeki Świder. Uczniowie otrzymali informacje dotyczące fauny i flory rzeki a na podstawie występujących organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystości wody. Dokonując ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze środowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne działanie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniło się do uzyskania świadomości nt. szkodliwości spalania odpadów w kotłowniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiły do środowiska lokalnego przyczyniły się do podniesienia świadomości ekologicznej a tym samym poprawy stanu środowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opieką p. Marzeny Szymańskiej analizowała budowę doliny rzecznej, formy działalności i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do Tatrzańskiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikę środowiska prawnie chronionego. Gazetka ścienna przybliżyła wszystkim postać św. Franciszka jako patrona ekologów zaś plakaty promujące Dzień bez Zakupów były formą protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyślne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiększenie ich produkcji, które wiąże się z negatywnymi zmianami w środowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła się z kolei tematem odnawialnych źródeł energii. Uczniowie poznali alternatywne źródła energii z uwzględnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjścia edukacyjnego uczniowie poznali zasadę działania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania ścieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyły wiedzę na temat różnorodności świata roślin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opieką p. Moniki Świętochowskiej dokonała analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeł i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posłużą do dalszej pracy z młodzieżą i współpracy ze środowiskiem lokalnym; będą też  wykorzystywane jako materiał edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  środowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()