`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

Spotkanie z żubrem, czyli wyjazd do Białowieży.

 

 

Sezon turystyczny w pelni! Klasa czwarta, zasilona kilkoma uczniami klasy trzeciej, wybrała się w podróż do Puszczy Białowieskiej. Wyjazd został zaplanowany na dwa dni, program był więc bogaty i wypełniony.


We wtorek, 30 maja, o godz. 7.15 uczestnicy wyjazdu oczekiwali już na przyjazd busika. Dla wielu z nich była to pierwsza wycieczka połączona z noclegiem poza domem. Emocje były więc spore! Dwunastu uczniów klasy czwartej i czworo z klasy trzeciej wyruszyło w drogę pod opieką pp. Jadwigi Duczek i Krzysztofa Izdebskiego.

 

 

Pogoda dopisywała i podróż minęła bardzo szybko, i bez przygód. W Bialowieży czekała już Pani Przewodnik i rozpoczęło się poznawanie uroków Parku. Pierwszego dnia w "rozkładzie turystów" znalazły się: wystawa przyrodnicza w Muzeum, wieża widokowa, Park Pałacowy i Rezerwat Ścisły - najpiękniejsza i najbardziej naturalna część Puszczy Białowieskiej.

 

 

Po dosyć intensywnym programie zwiedzania przyszedł czas na posiłek i odpoczynek w Centrum Integracyjno-Wypoczynkowym "Pasibrzuch". Najpierw obiadokolacja, a potem...szaleństwa na boisku i placu zabaw. Noc zaczęła się dla niektórych dosyć późno :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drugi dzień, dla niektórych rozpoczął się bardzo wcześnie :) Po śniadaniu zaplanowane było kolejne spotkanie z przewodnikiem i kontynuacja poznawania sekretów Puszczy: spacer kładką Żebra Żubra, wizyta w Rezerwacie Pokazowy Żubrów i przy Dębach Królewskich w Starej Białowieży. Pogoda nadal sprzyjała naszym dzielnym turystom, chociaż niebo troszkę się zachmurzyło i spadło kilka kropelek deszczu.

 

 

 

 

 

Była jeszcze chwila na utratę gotówki, czyli kupowanie pamiątek, a potem obiad i powrót do domu. "Wielka podróż" zakończyła się ok. 17.30 spotkaniem ze stęsknionymi rodzicami!

 


Z przyrodą za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasłem uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miał zwrócić uwagę odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony środowiska najbliższej okolicy. Program był sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zł i Gminę Wodynie w kwocie 2000 zł. Większość działań była prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

Według założeń Programu zostały zrealizowane różnorodne przedsięwzięcia promujące ekologię i pogłębiające wiedzę ekologiczną. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opieką nauczycieli wykonali działania, których efektem są foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „Dzień Ziemi”. Odbyły się akcje: „Sprzątanie Świata” i „Dzień bez zakupów”, w których udział wzięli wszyscy uczniowie. Pozostałe działania realizowały już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowała biologiczny stan jakości wody rzeki Świder. Uczniowie otrzymali informacje dotyczące fauny i flory rzeki a na podstawie występujących organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystości wody. Dokonując ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze środowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne działanie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniło się do uzyskania świadomości nt. szkodliwości spalania odpadów w kotłowniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiły do środowiska lokalnego przyczyniły się do podniesienia świadomości ekologicznej a tym samym poprawy stanu środowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opieką p. Marzeny Szymańskiej analizowała budowę doliny rzecznej, formy działalności i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do Tatrzańskiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikę środowiska prawnie chronionego. Gazetka ścienna przybliżyła wszystkim postać św. Franciszka jako patrona ekologów zaś plakaty promujące Dzień bez Zakupów były formą protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyślne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiększenie ich produkcji, które wiąże się z negatywnymi zmianami w środowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła się z kolei tematem odnawialnych źródeł energii. Uczniowie poznali alternatywne źródła energii z uwzględnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjścia edukacyjnego uczniowie poznali zasadę działania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania ścieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyły wiedzę na temat różnorodności świata roślin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opieką p. Moniki Świętochowskiej dokonała analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeł i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posłużą do dalszej pracy z młodzieżą i współpracy ze środowiskiem lokalnym; będą też  wykorzystywane jako materiał edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  środowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()