`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

Powitanie wiosny, czyli Dzień Samorządności.

 

 

Rozmaicie wyglÄ…daÅ‚ ten dzieÅ„ w przeszÅ‚oÅ›ci...KiedyÅ› kojarzyÅ‚ siÄ™ gÅ‚ównie z topieniem Marzanny symbolizujÄ…cej odchodzÄ…cÄ… zimÄ™. Potem w modzie byÅ‚y swawolne wagary, a od pewnego czasu doskonalimy tego dnia nasze umiejÄ™tnoÅ›ci samoorganizacji. Okazuje siÄ™, że wcale nie jest to takie proste...


Za oknami tego dnia wiosnÄ™ trudno byÅ‚o raczej wypatrzeć...Nikomu wiÄ™c nawet nie przyszÅ‚o do gÅ‚owy, żeby "wyruszać w teren".  ZostaliÅ›my wiÄ™c w szkole i rozpoczÄ™liÅ›my od klasowych spotkaÅ„ z wychowawcami. SamorzÄ…dowcy przekazali informacje o dalszym porzÄ…dku dnia, a w najmÅ‚odszych klasach odbyÅ‚y siÄ™ pogadanki promujÄ…ce czytelnictwo i przybliżajÄ…ce postać Henryka Sienkiewicza. Poszczególne klasy wykonywaÅ‚y również plakaty reklamujÄ…ce książki i ich czytanie :).

 

 

 

 

 

 

 

Kiedy starsze klasy tworzyÅ‚y wspomniane już plakaty "szkolna mÅ‚odzież", czyli klasy I-III i "zerówka" rywalizowaÅ‚y w konkurencjach sprawnoÅ›ciowych przygotowanych przez gimnazjalistów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tego dnia - zgodnie z pewnÄ… już tradycjÄ… - gimnazjaliÅ›ci prezentujÄ… realizowane przez siebie projekty. Podobnie byÅ‚o w tym roku: w pracowni fizycznej uczniowie drugiej klasy gimnazjum przedstawili sprawozdania z podejmowanych dziaÅ‚aÅ„ i omówili ich efekty.

 

 

 

 

 

 

 

 

To byÅ‚ dobry dzieÅ„...Warto jednak zastanowić siÄ™ w jaki sposób uczynić go jeszcze lepszym, ciekawszym i sprawniejszym. To nasze wspólne zadanie, ale przede wszystkim zadanie samorzÄ…dów, bo w koÅ„cu...to DzieÅ„ SamorzÄ…dnoÅ›ci :)


Z przyrodÄ… za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasÅ‚em uczniowie i nauczyciele ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miaÅ‚ zwrócić uwagÄ™ odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony Å›rodowiska najbliższej okolicy. Program byÅ‚ sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zÅ‚ i GminÄ™ Wodynie w kwocie 2000 zÅ‚. WiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ byÅ‚a prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

WedÅ‚ug zaÅ‚ożeÅ„ Programu zostaÅ‚y zrealizowane różnorodne przedsiÄ™wziÄ™cia promujÄ…ce ekologiÄ™ i pogÅ‚Ä™biajÄ…ce wiedzÄ™ ekologicznÄ…. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opiekÄ… nauczycieli wykonali dziaÅ‚ania, których efektem sÄ… foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „DzieÅ„ Ziemi”. OdbyÅ‚y siÄ™ akcje: „SprzÄ…tanie Åšwiata” i „DzieÅ„ bez zakupów”, w których udziaÅ‚ wziÄ™li wszyscy uczniowie. PozostaÅ‚e dziaÅ‚ania realizowaÅ‚y już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowaÅ‚a biologiczny stan jakoÅ›ci wody rzeki Åšwider. Uczniowie otrzymali informacje dotyczÄ…ce fauny i flory rzeki a na podstawie wystÄ™pujÄ…cych organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystoÅ›ci wody. DokonujÄ…c ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze Å›rodowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne dziaÅ‚anie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniÅ‚o siÄ™ do uzyskania Å›wiadomoÅ›ci nt. szkodliwoÅ›ci spalania odpadów w kotÅ‚owniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiÅ‚y do Å›rodowiska lokalnego przyczyniÅ‚y siÄ™ do podniesienia Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej a tym samym poprawy stanu Å›rodowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opiekÄ… p. Marzeny SzymaÅ„skiej analizowaÅ‚a budowÄ™ doliny rzecznej, formy dziaÅ‚alnoÅ›ci i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do TatrzaÅ„skiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikÄ™ Å›rodowiska prawnie chronionego. Gazetka Å›cienna przybliżyÅ‚a wszystkim postać Å›w. Franciszka jako patrona ekologów zaÅ› plakaty promujÄ…ce DzieÅ„ bez Zakupów byÅ‚y formÄ… protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyÅ›lne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiÄ™kszenie ich produkcji, które wiąże siÄ™ z negatywnymi zmianami w Å›rodowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła siÄ™ z kolei tematem odnawialnych źródeÅ‚ energii. Uczniowie poznali alternatywne źródÅ‚a energii z uwzglÄ™dnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjÅ›cia edukacyjnego uczniowie poznali zasadÄ™ dziaÅ‚ania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania Å›cieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyÅ‚y wiedzÄ™ na temat różnorodnoÅ›ci Å›wiata roÅ›lin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opiekÄ… p. Moniki ÅšwiÄ™tochowskiej dokonaÅ‚a analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeÅ‚ i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posÅ‚użą do dalszej pracy z mÅ‚odzieżą i wspóÅ‚pracy ze Å›rodowiskiem lokalnym; bÄ™dÄ… też  wykorzystywane jako materiaÅ‚ edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  Å›rodowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()