`

To nasze początki:) Odwiedź nas jeszcze raz!

Aktualności

Między wierszami, czyli recytatorski sukces w Chlewiskach.

 

 

W ciągu kilku ostatnich lat mogliśmy przywyknąć do sukcesów naszych uczniów w konkursach recytatorskich. Dotyczyło to jednak przede wszystkim uczniów szkoły podstawowej i Konkursu im. Kornela Makuszyńskiego. W tym roku w recytatorskie szranki stanęli także gimnazjaliści.

 


Konkurs Recytatorski "Między wierszami", adresowany do uczniów gimnazjów, w tym roku odbywał się już po raz trzynasty. Nasze gimnazjum zgłosiło udział trzech reprezentantów, którzy 20 marca, w poniedziałek, udali się do Chlewisk, gdzie w Domu Pracy Twórczej "Reymontówka" miały odbyć się eliminacje powiatowe tego Konkursu. Naszą szkołę reprezentowały Anna Eleryk i Alicja Miszta z klasy pierwszej oraz Konrad Maciejewski z klasy drugiej.

 

 

 

 

 

 

Konkurencja była silna, zgłoszonych bowiem zostało 33 recytatorów z piętnastu gimnazjów z terenu powiatu siedleckiego. Prezentacje oceniało jury w składzie Halina Tunkiewicz, Maria Gaciong oraz Anna Kaźmierczak - Sołoducha. Każdy uczestnik prezentował dwa utwory: wiersz i fragment prozy. Nasi uczniowie wystąpili w drugiej części Konkursu z następującym repertuarem:

  • Alicja Miszta - wiersz "Nienawiść" Wisławy Szymborskiej i proza "Ludzie bezdomni" Stefan Żeromski;
  • Konrad Maciejewski - wiersz "Najmłodszym żołnierzom" Tadeusza Szymy i proza "Galop'44"  Moniki Kowaleczko Szumowskiej;
  • Anna Eleryk - wiersz  "Droga niewybrana" Roberta Frosta i proza "Quo vadis" Henryka Sienkiewicza.

Po występie ostatniego recytatora przewodnicząca jury ogłosiła przerwę, w czasie której jurorzy dokonywali trudnej oceny, a uczestnicy konkursu - wraz z opiekunami - zostali zaproszeni na pyszne pierogi!

W końcu przyszedł czas ogłoszenia wyników. Najpierw wszyscy uczestnicy oraz przygotowujący otrzymali pamiątkowe dyplomy. Następnie zostały wręczone wyróżnienia, a na koniec Starosta Siedlecki, Pan Dariusz Stopa, wręczył nagrody trójce Laureatów. I tutaj wielka radość: jedną z nagrodzonych została Ania Eleryk! Ania awansowała w ten sposób do Finału konkursu, który odbędzie się 7 kwietnia w Sali Podlasie MOK w Siedlcach. Otrzymała również nagrodę książkową i dyplom, a także weźmie udział w w Międzynarodowych Warsztatach Teatralnych organizowanych w okresie wakacyjnym w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka”.  Międzynarodowe Warsztaty Teatralne to cykliczne wydarzenie organizowane w ramach współpracy międzynarodowej Powiatu Siedleckiego z samorządami z Francji (Miasto Nevers) i Niemiec (Powiat Oberhavel).

 

Ani, Alicji i Konradowi serdecznie gratulujemy występu!

 

 


Z przyrodą za pan brat

 

 

 

 

Pod wymienionym w tytule hasłem uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół w Seroczynie realizowali Program edukacji ekologicznej, który miał zwrócić uwagę odbiorców na problem dewastacji i konieczność ochrony środowiska najbliższej okolicy. Program był sfinansowany przez przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w kwocie 13908,27 zł i Gminę Wodynie w kwocie 2000 zł. Większość działań była prowadzona na terenie naszej Gminy.

 

 

 

 

Według założeń Programu zostały zrealizowane różnorodne przedsięwzięcia promujące ekologię i pogłębiające wiedzę ekologiczną. Podzieleni na grupy projektowe uczniowie pod opieką nauczycieli wykonali działania, których efektem są foldery, prezentacje, plakaty, gazetki oraz ulotki informacyjne. Inauguracji programu dokonano podczas akcji „Dzień Ziemi”. Odbyły się akcje: „Sprzątanie Świata” i „Dzień bez zakupów”, w których udział wzięli wszyscy uczniowie. Pozostałe działania realizowały już poszczególne grupy projektowe.

 

 

 

 

 

Grupa p. Teresy Waszczak analizowała biologiczny stan jakości wody rzeki Świder. Uczniowie otrzymali informacje dotyczące fauny i flory rzeki a na podstawie występujących organizmów (bioindykatorów) ocenili stan czystości wody. Dokonując ewidencji form ochrony przyrody Gminy Wodynie uczniowie poznali atrakcje przyrodnicze środowiska lokalnego oraz ocenili stan przyrody najbliższej okolicy. Kolejne działanie - realizacja projektu edukacyjnego pt.: Czy wiesz czym oddychasz? przyczyniło się do uzyskania świadomości nt. szkodliwości spalania odpadów w kotłowniach przydomowych. Ulotki informacyjne, które trafiły do środowiska lokalnego przyczyniły się do podniesienia świadomości ekologicznej a tym samym poprawy stanu środowiska.      

 

 

           

 

 

Kolejna grupa pod opieką p. Marzeny Szymańskiej analizowała budowę doliny rzecznej, formy działalności i funkcje rzeki. Podczas wyjazdu edukacyjnego do Tatrzańskiego Parku Narodowego uczniowie poznali specyfikę środowiska prawnie chronionego. Gazetka ścienna przybliżyła wszystkim postać św. Franciszka jako patrona ekologów zaś plakaty promujące Dzień bez Zakupów były formą protestu przeciw nadmiernemu konsumpcjonizmowi. Uczniowie zrozumieli, że bezmyślne kupowanie rzeczy niepotrzebnych, to zwiększenie ich produkcji, które wiąże się z negatywnymi zmianami w środowisku.

 

 

 

 

Grupa p. Jana Polaka zajęła się z kolei tematem odnawialnych źródeł energii. Uczniowie poznali alternatywne źródła energii z uwzględnieniem niekonwencjonalnych metod wytwarzania energii na terenie Gminy Wodynie. Podczas wyjazdu i wyjścia edukacyjnego uczniowie poznali zasadę działania stacji uzdatniania wody i stacji oczyszczania ścieków. Warsztaty wyjazdowe do Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie poszerzyły wiedzę na temat różnorodności świata roślin i bioindykatorów. Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie wykonali preparaty mikroskopowe, dokonali ich obserwacji i analizy.

Ostatnia grupa pod opieką p. Moniki Świętochowskiej dokonała analizy chemicznej próbek wody i gleby z różnych źródeł i miejsc najbliższej okolicy.

  

 

 

 

 

Przygotowane podczas realizacji projektu prezentacje multimedialne, plakaty, gazetki, ulotki informacyjne oraz dokumentacja fotograficzna posłużą do dalszej pracy z młodzieżą i współpracy ze środowiskiem lokalnym; będą też  wykorzystywane jako materiał edukacyjny do przeprowadzania zajęć o tematyce ekologicznej (podobnie zakupione plansze edukacyjne, zestawy do analizy biochemicznej czy gry i wydawnictwa o tematyce ekologicznej).

 

 

  

 

Zakupione w ramach Projektu wyposażenie Pracowni Ekologicznej  pozwoli na uatrakcyjnienie form zajęć i monitorowanie stanu  środowiska najbliższej okolicy.

Marzena Szymańska

Historia

()